La 1a Trobada d’Empreses Cooperatives i d’Economia Social del Maresme celebrada el 20 de novembre de 2019 i organitzada per la Càtedra d’Economia Social del Tecnocampus amb el suport de la Diputació de Barcelona es va dissenyar amb l’objectiu de crear un espai professional per les persones i organitzacions de l’economia social del Maresme. La idea d’espai professional significa incentivar els contactes professionals, fer nous socis, clients i col·laboradors i crear una comunitat professional en l’àmbit de l’economia social al Maresme.

Com a entitat organitzadora, la Càtedra d’Economia Social del Tecnocampus té un interès estratègic en que aquest espai es dinamitzi al voltant d’accions i activitats rigoroses i d’interès per la comunitat d’organitzacions que treballen des de l’economia social en el territori del Maresme.

És per aquesta raó que aquesta 1a Trobada d’Empreses Cooperatives i d’Economia Social del Maresme es va dissenyar a partir de dos eixos: (1) presentació de continguts interessants per les organitzacions d’economia social i (2) dinàmica per conèixer les inquietuds i les àrees d’interès de les organitzacions per dissenyar accions futures.

Així, l’acte realitzat va tenir la següent estructura:

  1. Presentació del llibre “Introducció a les empreses d’economia social”, a càrrec del Dr. Eloi Serrano Robles, professor del Tecnocampus de Mataró i Director de la Càtedra d’Economia Social del Tecnocampus. El llibre, elaborat per l’equip d’investigadors de la Càtedra d’Economia Social i amb el suport de la Diputació de Barcelona, recull els principis de la gestió empresarial des de la perspectiva de l’economia social i compta amb la descripció de 17 empreses cooperatives del Maresme.
  2. Presentació del Postgrau en Gestió de Cooperatives i Empreses d’Economia Social, a càrrec del Dr. Ismael Hernández Adell, professor del Tecnocampus de Mataró i Coordinador del Postgrau. Es va explicar les característiques del Postgrau, el període de pre-inscripció del qual tot just s’acabava d’obrir, donat que el públic assistent era potencial destinatari d’aquesta formació.
  3. Dinàmica sobre xarxes empresarials amb les empreses d’economia Social a càrrec de Sergi Frias, director de CoBoi (Laboratori d’Innovació Social de Sant Boi de Llobregat) i Marcela Arreave, tècnica de Disseny Estratègic per la Innovació Social i col·laboradora de Coboi.
  4. Refrigeri de comiat.

Respecte els resultats de la Dinàmica sobre xarxes empresarials podem assenyalar les següents inquietuds i necessitats per part dels assistents:

  1. Necessitat de formació concreta i específica en diferents àmbits, destacant la fiscalitat, les clàusules socials en contractació pública i les certificacions i acreditacions.
  2. Simplificació dels programes i canals de suport al sector de l’economia social.
  3. La necessitat que agents públics i promotors de l’economia social desenvolupin activitats per les organitzacions que siguin rigoroses i aportin valor.
  4. Establir canals de comunicació estables entre organtizacions.

Les 35 persones participants representaven les següents empreses i organitzacions:

  •   L’Agrícola de Vilassar de Mar, SCCL
  •   Clack audiovisual, SCCL
  •   FACTO SCCL
  •   Konexiona Marketing Services SCCL
  •   Musicoop
  •   Som Mobilitat
  •   La Tercera Pell
  •   Fundació Unió de Cooperadors
  •   Ajuntament de Mataró (Regidoria d’Ocupació i Empresa)
  •   Ateneu Cooperatiu del Maresme
  •   Servei d’Emprenedoria del Tecnocampus de Mataró
  •   Càtedra d’Economia Social del Tecnocampus